Concerten

Hieronder vindt u eerst informatie over Bach en het Weihnachtsoratorium, en vervolgens een overzicht van de concerten die we in de afgelopen jaren hebben gegeven.

Bach en zijn Weihnachtsoratorium
In 1723 werd Johann Sebastian Bach benoemd tot Thomascantor in Leipzig. Als zodanig was hij verantwoordelijk voor de kerkmuziek in de twee hoofdkerken van Leipzig, de Thomaskirche en de Nicolaikirche. Tevens was hij muziekleraar aan de Thomasschule en leider van het Thomanerkoor, het schoolkoor. 
Daar in Leipzig componeerde Bach de grote werken waar hij zo bekend en geliefd is geworden: het tweede deel van das Wohltemperierte Klavier, de Hohe Messe, de Johannes Passion en de Matthäus Passion en, in 1734, het Weihnachtsoratorium.
Dit Weihnachtsoratorium werd geschreven voor de periode van Kerst 1734 tot Driekoningen 1735. Het bestaat uit zes delen die ook wel cantates genoemd worden. Ze waren bedoeld om uitgevoerd te worden op zes verschillende dagen. De eerste drie delen waren voor resp. eerste, tweede en derde Kerstdag, deel vier was bestemd voor Nieuwjaarsdag, deel vijf voor de eerste zondag na Nieuwjaarsdag en deel zes tenslotte voor Driekoningen. Daarmee bestrijkt het oratorium de periode van kerkelijke feestdagen, waarin normaal gesproken de diensten opgeluisterd zouden zijn met afzonderlijke cantates.
De teksten (waarschijnlijk van librettist Picander) zijn ontleend aan het Evangelie volgens Lucas en het Evangelie volgens Matteüs. Ze verhalen van de geboorte van Christus, de belevenissen van de herders, de naamgeving en het bezoek van de wijzen. In grote lijnen wordt het Bijbelse woord als recitatief gezongen door de tenor-Evangelist, wordt het spreken door meerdere personen weergegeven in koren en zijn de vrije teksten voor recitatieven, aria’s en koren.
Bach heeft bij het componeren van de verschillende delen ruim gebruik gemaakt van eerdere, wereldlijke, cantates die hij het jaar daarvoor geschreven had ter gelegenheid van de verjaardagen van familieleden van de keurvorst van Saksen. Met name de eerste vier delen zijn hierop gebaseerd, uiteraard voorzien van genoemde Bijbelse teksten. Het vijfde deel is vrijwel helemaal origineel en het zesde deel is gebaseerd op een enkele, verloren gegane, kerkcantate. Op deze wijze heeft Bach ervoor gezorgd dat veel meer mensen dan alleen de familie en gasten van de keurvorst konden genieten van de fraaie klanken.
Zoals gezegd werd het oratorium specifiek geschreven voor Kerst 1734 in Leipzig en daar ook, in de Thomaskirche en in de Nicolaikirche, uitgevoerd. De opbouw is dan ook gebaseerd op de situatie van dat ene jaar, waardoor er bv. geen apart deel is voor de zondag tussen Kerstmis en Nieuwjaarsdag, want dat was in 1734 Tweede Kerstdag. Dit is typerend voor de toenmalige praktijk: de cantor schreef een werk voor een specifieke gelegenheid. Ook nu weer werd het publiek dat kennis kon nemen van Bachs muziek beperkt, nu tot de gelovigen die de kerkdiensten in de Thomas- en de Nicolaikirche bijwoonden. Weinig kon Bach bevroeden dat uiteindelijk zijn werk toch eeuwigheidswaarde zou verwerven.
Immers, in onze tijd neemt het Weihnachtsoratorium een belangrijke plaats in in de concertpraktijk rond Kerstmis. Uiteraard wordt het dan niet op achtereenvolgende feestdagen uitgevoerd, maar in één concert, in zijn geheel of in een geselecteerd aantal van de zes delen.
Hoewel het werk, zoals bij al het werk van Bach, hoge eisen stelt aan de uitvoerenden hebben vele koren, professioneel dan wel amateur, het op hun repertoire staan en is er altijd veel belangstelling voor, niet alleen onder liefhebbers van barokmuziek.

Eerdere concerten van Concordia:

Voorjaarsconcert 2017
Vrijdag 10 maart:
– ‘Messe Nr. 2 in G-Dur’ van Franz Schubert
– ‘Nänie’ van Johannes Brahms
– ‘Symfonische dansen Nrs. 1 & 4’ van Edvard Grieg
– ‘Mass’ van Steve Dobrogosz
in de Grote of Jacobijnerkerk in Leeuwarden. Dirigent: Tjalling Wijnstra. Soliste: Fardau van der Woude, sopraan. Grieg Pianoduo (Ellis van der Heiden en Siebert Nix). Strijkkwintet uit Filharmonie Noord.
Voor de recensie in de Leeuwarder Courant klik hier.

Najaarsconcert 2016 (klik hier voor de flyer)
Zondag 6 november:
– ‘Messe in C’ van Josef Rheinberger
– ‘Dona nobis pacem’ van Peteris Vasks
– ‘Kol nidrei’ van Max Bruch, met als solist de jonge cellist Caspar Westerman
– ‘Sunrise Mass’ van Ola Gjeilo
in de Bonifatiuskerk in Leeuwarden. Dirigent: Tjalling Wijnstra. Begeleiding: Filharmonie Noord.

Voorjaarsconcert 2016
Zondag 20 maart:
Bachs ‘Matthäus Passion’ in de bewerking dd. 1841 van Felix Mendelssohn Bartholdy, in de Bonifatiuskerk in Leeuwarden. Dirigent: Tjalling Wijnstra. Solisten: Tetsje van der Kooi (sopraan), Femke de Boer (alt), Falco van Loon (tenor), Michiel Meijer (bas/bariton) en Nanco de Vries (bas). Begeleiding: Filharmonie Noord.

Najaarsconcert 2015
Vrijdag 27 november:
– ‘Requiem’ in C van Charles Gounod
– ‘Mis’ in D van Antonin Dvorak
in de Grote of Jacobijnerkerk in Leeuwarden. Dirigent: Tjalling Wijnstra.
Foto’s, genomen door Hanneke Luit, van dit concert staan in de fotogalerij van de pagina Welkom (rechtsboven). Als u erop klikt, krijgt u een vergroting ervan te zien, en kunt u doorklikken naar andere.

Voorjaarsconcert 2015
Woensdag 29 april:
‘Elias’ van Felix Mendelssohn Bartholdy in de Harmonie te Leeuwarden. Dit grootse werk is uitgevoerd samen met operakoor Amadeus. Dirigent: Tjalling Wijnstra.

Najaarsconcert 2014
Zondag 2 november 2014 (Allerzielen):
‘Ein deutsches Requiem’ van Joh. Brahms, in de Bonifatiuskerk te Leeuwarden. Dirigent: Tjalling Wijnstra. Uitgevoerd in de versie met pianobegeleiding. Solisten: Tetsje van de Kooi, sopraan, en Julian Hartman, bariton. Pianisten: Frans Douwe Slot en Rein Albert Ferwerda.

Voorjaarsconcert 2014
Zondag 4 mei 2014:
‘Memoriam Facimus’ van Bernard Smilde. Dit werk (“wij herdenken”) is uitgevoerd aansluitend aan de dodenherdenking in de Prinsentuin. Smilde schreef het in 1951, ter herdenking van de twintig Nederlanders die op 22 januari 1945 bij Dokkum werden doodgeschoten door de Duitse bezetter, als vergelding voor een actie door de illegaliteit. Solist was bariton Ben Brunt. Koor en solist werden begeleid door Wilbert Berendsen op het Müller-orgel.
Voorafgaand daaraan werd een ander werk van Smilde uitgevoerd: ‘Gebed om vrede’, een bewerking van het Air van Bach. Solist daarbij was Gera van der Meulen, dwarsfluit. Algehele leiding: Ilia Belianko.
Plaats: Grote Kerk, Leeuwarden.

Najaarsconcert 2013
Woensdag 13 november 2013:
‘Requiem’ van Wolfgang Amadeus Mozart
Een bijzondere uitvoering: Concordia werd begeleid door Leo van Doeselaar op het Müllerorgel, die ook de orgelbewerking van de orkestpartijen schreef. Het concert werd geopend met twee kleinere werken, eveneens van Mozart: het motet ‘Ave Verum Corpus’ (KV 616) en de orgelsolo Fantasie in F-klein (KV 608).
Plaats: Grote Kerk, Leeuwarden.

Voorjaarsconcert 2013
Donderdag 21 maart 2013:
‘Messiah’ van Georg Friedrich Händel.
Locatie: Harmonie te Leeuwarden. In de aanloop naar dit concert werd een flashmob gezongen van het Hallelujah-koor op zaterdagmiddag 9 maart 2013.

Najaarsconcert 2012
Zondagmiddag 28 oktober 2012:
‘Carmina Burana’ van Carl Orff.
Locatie: Stadskantoor, Oldehoofsterkerkhof te Leeuwarden. Aan de omlijsting van deze uitvoering werkten 25 beeldende kunstenaars uit Friesland mee. Hun werk, geïnspireerd door de muziek en/of tekst van de Carmina, was op 27 en 28 oktober te zien. Na afloop van de tweede uitvoering werden hun objecten, schilderijen en foto’s met groot succes geveild.

Voorjaarsconcert 2012
Goede Vrijdag 6 april 2012: ‘Matthäus Passion’ van Johann Sebastian Bach. Locatie: De Harmonie te Leeuwarden.

Najaarsconcert 2011
‘Stabat Mater’ van Josef Gabriel Rheinberger
‘Missa Festiva’ van Alexander Gretchaninoff
‘Requiem’ van Bob Chilcott (Nederlandse premiëre) (opname)
‘The Lord is my Shepherd’ van John Rutter
Locatie: Grote Kerk te Leeuwarden

Voorjaarsconcert 2011
‘Die Passion’ van Heinrich von Herzogenberg video-opname
Locatie: Bonifatiuskerk te Leeuwarden